İnşaat Teknolojisi Alanı |
|||
DALLAR
|
|||
ALANIN AMACI: İnsanlık var olduğu sürece yaşayacak sektörlerden birisi de inşaat sektörüdür. Ancak inşaat sektörü gelişen teknolojiye ayak uydurmak zorundadır. Çünkü gelişen teknoloji inşaata hem kalite hem de hız getirmektedir.
Türkiye´deki toplam yatırımların yaklaşık %50?sini inşaat sektörü oluşturmaktadır. İnşaat sektörü kendisine bağlı 200?den fazla alt sektörün üretime geçmesini sağlamaktadır. Ayrıca pek çok inşaat firması uluslararası alanda, uluslararası standartlarda hizmet üretmekte ve yurt dışına ihraç etmektedir. Deprem riskinin büyük olduğu ülkemizde kaliteli bina inşaatı için nitelikli iş gücünün yetiştirilmesinde meslekî eğitimin önemi inkâr edilemez. İnşaat Teknolojisi alanında; inşaat uygulamalarında yer alan meslek elemanlarını sektörün ihtiyaçları, bilimsel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda gerekli olan meslekî yeterlikleri kazanmış, nitelikli kişiler olarak yetiştirmek amaçlanmaktadır. |
|||
BU ALANDAKİ MESLEKLER: Ülkemizde inşaat sektöründe her düzeyde ve nitelikte meslek elemanları çalışmaktadır. İnşaat Teknolojisi alanı programında;
dalları yer almaktadır. |
|||
1-MİMARÎ YAPI TEKNİK RESSAMI Tanımı Mimarî yapı teknik ressamlığında proje çizimi, röleve ve maket yapma konusunda yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Görevleri
|
|||
2-STATİK YAPI TEKNİK RESSAMI Tanımı Statik yapı teknik ressamlığında statik proje çizimi konusunda yeterlilikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Görevleri
|
|||
3-AHŞAP DOĞRAMA VE KAPLAMACISI Tanımı Ahşap doğrama ve kaplamacılığı, yapılara ait doğrama, kaplama ve çizim işlerini yapma konusunda yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Görevleri
|
|||
4-PVC DOĞRAMA İMALAT VE MONTAJCISI Tanımı Plastik doğrama imalât ve montajcılığı; PVC doğramaların çizim, imalat ve montajı ile ilgili işlemlerin yapılması konusunda yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Görevleri
|
|||
5-BETONARME DEMİR, KALIP VE ÇATICISI Tanımı Betonarme demir, kalıp ve çatıcılık, betonarme kalıp, ahşap çatı ve çizim konusunda yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Görevleri
|
|||
6-YAPI YÜZEY KAPLAMACI Tanımı Sıvacılık, duvar, zemin kaplama, mermer kaplama, parke taşı ve bordür kaplama imalat ve çizimleri konusunda yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Görevleri
|
|||
7-YAPI DEKORASYONCUSU Tanımı Yapıda boya, alçı dekorasyon ve kartonpiyercilik ve renk tasarımı, alçı dekorasyon çizimi konusunda yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Görevleri
|
|||
8-YAPI YALITIMCISI Tanımı Yapıda yalıtım ve yalıtım detay çizimleri konusunda yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Görevleri
|
|||
9-YAPI DUVARCISI Tanımı Yapıda duvarcılık ve duvar çizimleri konusunda yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Görevleri
|
|||
10-RESTORASYONCU Tanımı Restorasyon, ahşap-kâgir restorasyonu, röleve yapma ve proje çizimleri konusunda yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Görevleri
|
|||
11-İÇ MEKÂN TEKNİK RESSAMI Tanımı İç mekân teknik ressamlığında iç mekân proje çizimi ve röleve yapma konusunda yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Görevleri
|
|||
12-YAPI ZEMİN VE BETON LABORATUVARCISI Tanımı Yapı Zemin ve Beton laboratuvarcılığı, yapının inşası sürecinde inşaata ait agrega deneyleri, çimento deneyleri, beton deneyleri, hazır beton üretim ve zemin deneylerinin yapılması konusunda yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Görevleri
|
|||
13-ÇELİK YAPI TEKNİK RESSAMI Tanımı Çelik yapı teknik ressamlığında çelik yapı proje çizimi, röleve yapma konusunda yeterlikleri kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Görevleri
|
|||
MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER İnşaat Teknolojisi alanında çalışanların;
kişiler olması gerekir. |
|||
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI Yapı ve inşaat alanında eğitim alan bireyler; çalışmalarını hem kapalı mekânlarda hem de açık havada yürütürler. Yapı ve mimarî alanında tüm çalışanlar görevlerini yaparken diğer çalışanlarla etkileşimde bulunmak ve görevini eş güdüm hâlinde yürütmek durumundadır. |
|||
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI Bu sektördeki mesleklerde iş bulma olanakları oldukça fazladır. İşsizlik oranı yüksek olan ülkemizde, vasıfsız elemanların eğitilmeleriyle inşaat alanında çalışmaları sağlanabilir. Teknolojinin gelişimi, meslek elemanlarının ciddi bir eğitim ihtiyacını beraberinde getirmektedir. İnşaat sektöründeki meslek elemanları her zaman iş bulma olanağına sahiptirler. Ancak inşaat sektöründe iş yoğunluğu sürekli artmaktadır. Sektörde yeterli sayıda ve yeterli meslek bilgisine sahip ( teknik eleman ) iş gücü eksikliği sorunu yaşanmaktadır. Bu eksiklik en ileri düzeyde onarım, modernizasyon ve restorasyon (yenileme) alanlarında yaşanmaktadır. İnşaat uygulamaları, sektörün gelişmesine ve büyümesine paralel olarak çeşitlenmekte ve yaygınlaşmaktadır. Malzeme satan ve/veya montaj yapan firmalar kendi iş gücünü yetiştirmekte, ayrıca malzeme üreten ve dağıtımını yapan firmalar, bayilerinde çalışan iş gücünü eğitmek için programlar düzenlemektedir. Meslekte iyi eğitim görmüş, nitelikli elemanlara ihtiyaç olduğu gözlenmektedir. Sektörde çalışanlar, çalıştıkları firmaların özelliklerine göre birden fazla konuda uzmanlaşabilmektedirler. Mesleğin yürütülebilmesi için araç-gereç ve ekipman bilgisi, kalite kontrol prensipleri bilgisi, malzeme bilgisi ve teknik resim bilgisi giderek daha fazla önem kazanmaktadır. Ürün çeşitlerinin artması ve yeni ürünlerin uygulamaya girmesi, oldukça hızlı bir süreç içinde gerçekleşmektedir. Bu nedenle alanda çalışanların yeni ürünleri izlemeleri, farklı uygulama yöntemleri konusunda kendilerini yetiştirmeleri gerekmektedir. İnşaatta çalışma dönemleri inşaat mevsimiyle sınırlı kalmakta ve iş yoğunluğu bu dönemde artmaktadır. Sektörde giderek daha fazla büyük ölçekli işletmenin oluşumuna yol açan bir yoğunlaşma eğilimi gözlenmektedir. Özellikle Türk inşaat firmalarının yurt dışında iş almaları bu meslek için yurt dışında da çalışma imkânını beraberinde getirmektedir. İnsan var oldukça barınma, dolayısıyla da yapı ihtiyacı var olacaktır. Ülkemizde inşaat sektöründe büyük ilerleme gözlenmektedir. Söz konusu durum bu alanda çalışacak iş gücüne olan ihtiyacı da beraberinde getirmektedir. Devlet Su İşleri, Karayolları, Köy Hizmetleri, Tapu Kadastro, Bayındırlık Müdürlükleri ve belediyeler gibi kamu kuruluşlarında, ayrıca özel sektöre ait hazır beton santralleri, mühendislik ve mimarlık bürolarında, müteahhitlik ve müşavirlik hizmeti veren kuruluşlarda teknik eleman olarak çalışma şansları vardır. |
|||
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER Meslek eğitimi, meslek liselerinin Yapı/İnşaat programında verilmektedir. Ülkemizde son dönemde meydana gelen doğal afetler insanların bu alanda biraz daha dikkatli olmaları gereğini ön plana çıkarmış ve ilgili meslek mensuplarına olan talep artmıştır. İnşaat sektörünün devamlılığı ve sektörde üretim yanında denetim ve kontrollere yönelik gelişmeler dikkate alınacak olursa önümüzdeki dönemlerde de meslek mensuplarına ihtiyaç yüksek olacaktır. Meslek liselerinden diploma alan öğrenciler, YÖK?ün uygulamaları devam ettiği sürece, meslek yüksek okullarının inşaat, harita ve kadastro, yapı ressamlığı, restorasyon bölümlerine sınavsız geçiş yapabilir. Ön lisans programlarını başarı ile bitirenler ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı?nda başarılı oldukları takdirde, İnşaat Mühendisliği, Jeoloji Mühendisliği, Mimarlık, Yapı Öğretmenliği, Yapı Tasarım Öğretmenliği, Yapı Ressamlığı Öğretmenliği, İç Mimarlık, İç Mimari ve Çevre Tasarımı gibi lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Meslekî Eğitim Merkezleri çıraklık eğitimi uygulama kapsamına alınan illerde ve meslek dallarında aday çırak, çırak, kalfa ve ustalara eğitim vermek ve çeşitli meslek kursları açmak suretiyle sanayinin ihtiyaç duyduğu nitelikli ara insan gücünü yetiştirmek amacıyla açılan eğitim kurumlarıdır. Halk Eğitimi Merkezleri yaşam boyu öğrenme perspektifi içerisinde her zaman ve her yerde uygulanabilecek yaygın eğitim programları ile her yaş ve düzeyde bireylere eğitim sunmaktadır. Mesleki Eğitim Merkezlerinde, İnşaat Teknolojisi alanında da eğitim verilmektedir. Modüler programlarla meslek liseleri arasında paralellik sağlandığından dolayı yatay ve dikey geçişler olabilecektir. |
|||